Nu de schaftkeet en de containers op de juiste plaats staan, zijn we begonnen met de rest van de werkzaamheden......

Voor foto's klik op deze link

Vrijdag 24 en zaterdag 25 april

Vrijdag kreeg onze kantine een nieuwe tafel. Niet dat de "oude" tafel niet goed meer was, maar de nieuwe tafel is een stuk groter en dat is wel fijn, wanneer we met de vaste groep bouwers rondom de tafel aan kunnen schuiven, om koffie te drinken tijdens de pauze. Voor deze vrijdagavond was de maquettepresentatie gepland. (hierover komt nog een aparte rubriek op onze website)

Zaterdag 25 april. Nu alle grote klussen qua bouwen zijn gedaan, op het zetten van de tent na, volgt nu het afwerken van een hele lijst met kleinere klusjes. Normaal gesproken zijn wij gewend 's morgens om 8:00 uur te starten met de werkzaamheden. Echter vandaag werd het een "stief kwatiertje" later. Kwam dat door de regenbui? Of lag de oorzaak bij de vrijdagavond, toen de maquette werd gepresenteerd en we daarna met de bouwers nog een biertje zijn gaan drinken bij De Kletskop. Dit is mij nog niet geheel duidelijk.

Zo moest er nog ruim 20m2 straatwerk worden gelegd, om onze fietsen te stallen. Plaggen gras werden afgestoken en geel zand werd opgebracht, tegels werden gelegd, fietsrekken werden geplaatst en deze klus kon ook weer van het lijstje worden geschrapt. Er moest nog veel schilderwerk worden verricht in de ruimte die naar de toiletten leidt. Bovendien moest er nog verlichting in deze ruimte worden aangelegd. En er werd een plaat op maat gezaagd en bevestigd. Deze plaat vulde de lege ruimte op boven de deuren van de winteropslag en het dak tussen de container en de kantine. Natuurlijk werd deze plaat direct voorzien van de mooie groene kleur. Het tot nu toe ontbrekende beslag op de deur werd gemonteerd en aan het einde van de dag waren al deze klusjes geklaard.

 

Vrijdag 17 en zaterdag 18 april

Wederom lag er voor dit weekend weer een zware klus op ons te wachten. Dit keer letterlijk, want de stelconplaten moesten worden gelegd. Voor diegene die niet weten wat dat zijn, dat zijn betonnen platen met een afmeting lengte x breedte x dikte van 2000 x 1000 x 100 mm en een gewicht van om en nabij de 600 kilo. Op deze stelconplaten komen de staanders van de tent te staan die hierop kunnen worden verankerd. De plaat dient dus eigenlijk als een stevige fundering. Maar voordat de platen konden worden gelegd moest eerst het tegelwerk worden opengebrokenen en het onderliggende zand op de juiste diepte worden afgegraven en weer vlak worden gerijd.

Maar er werd meer gedaan. De staanders van de tent moesten worden verkengd zodat we iets meer speling in de hoogte krijgen met het bouwen van de wagen. Terwijl de ene ploeg zich bezig hield met de voorbereiding voor het leggen van de stelconplaten gingen anderen aan de slag om de staanders te verlengen. Omdat de avond niet erg lang was, het is immers om 20:45 uur al weer donker, namen we niet de tijd om even rustig koffie te drinken. Dit moest dan maar staande beens gebeuren.

Zaterdagmorgen werden de werkzaamheden hervat en weldra kon de eerste stelconplaat worden gelegd. Ook de eerste twee staanders waren verlengd en dit was de gelegenheid om ze van een lik verf te voorzien. Sinds mensenheugenis hadden deze staanders de kleur grijs en nu werd het tijd dat ze de prachtige kleur groen van de tent, kantine en containers kregen. Nadat de stelconplaten op de juiste plaats lagen moest het omliggende tegelwerk weer worden hersteld, dus werden de tegels op maat geslepen en weer netjes teruggelegd. Om 17:00 uur besloten we om te stoppen met de werkzaamheden en vonden we het tijd om onze nieuwe frituurpan maar eens te gaan proberen. En na een dag van hard werken smaakte de bitterballen en het biertje heerlijk.

 

Zaterdag 11 april

Vandaag lag er een enorme klus op ons te wachten. Al het materiaal en materieel dat nog bij de Delstraat lag zoals de tent, spanten, liggers en alle toebehoren, plaatmateriaal, houten balken, staal, constuctiestaal, steigermateriaal, stoelen, verf, papier enz enz. moest worden verhuist naar de Newtonstraat. En ik kan je verzekeren dat je in de loop der tijd veel, maar dan ook héél veel hebt verzameld ondanks dat je van tijd tot tijd een opruiming hebt gehouden. Afijn, de avonden daarvoor waren er nog stellingen in elkaar gelast en was hier en daar nog ruimte gecreëerd in de containers.

's Morgens om 9:00 uur hadden we ons verzameld en gelukkig waren we met meer personen dan op andere bouwlocatiedagen. Iedereen was er klaar voor en ook enkele dames waren niet bang om de handen uit de mouwen te steken.

                 

Complimenten dames! In colonne ging het richting Delstraat. De ene na de andere aanhanger, tandemmaster, bus en autoambulance werd volgeladen met allerlei corso gerelateerde goederenen ging richting de Newtonstraat om daar in de containers te pakken. Daarna weer snel terug voor de volgende lading. Tussen de werkzaamheden door was er op gezette tijden nog even tijd voor een snelle bak koffie en weer aan de slag. In de regen om precies 17:30 uur arriveerde de laatste rit en om 18:15 uur was alles in de containers gepakt. Door vereende krachten is deze enorme klus in één dag geklaard. SUPER!! Op naar de volgende klus.

 

Zaterdag 28 maart - 5 april

Onder een stralend zonnetje werd er weer volp geklust, geverfd en gelast. De sensoren voor de verlichting van de toiletruimte werden geplaatst en afgesteld. Een combiframe om de toegangsdeur en de vluchtdeur in de tent werd in elkaar gelast en er werd een voorziening aangebracht in het gangpad naar de toiletruimtes waar dit combiframe wordt geplaast met de dezelfde deuren zodat in de winter de toiletruimtes zijn afgesloten. Er werden stellingen in elkaar gelast voor het rond 6 staal en geplaatst in de containers. Een aantal ramen van de kantine die al waren gereinigd gaven toch nog geen goed zicht. Bij nadere inspectie bleek dat er over het glas een zonnewerend folie was geplakt. Nadat dit van het eerste raam was verwijderd, wat overigens een monnikkenwerk was, zag het er al heel anders uit. Er werd een bezem door de containers gehaald en al het materiaal dat niet meer kon worden gebruikt werd afgevoerd. Er werd plaats gemaakt voor de op komst zijnde verhuizing, want op 11 april gaan we al het materieel en materiaal dat ligt opgeslagen aan de Delstraat verhuizen naar de Newtonstraat en dat wordt een behoorlijke klus.

 

Zaterdag 21 maart

Ook nu waren we maar met een klein clubje aan het werk. Terwijl een aantal van ons het constructiestaal gingen ophalen dat besteld was voor de bouw van de wagen, waren anderen bezig om in de containers stellingen te maken, waar ook het zware constructiestaal in kon worden opgeborgen. Ook werd er een start gemaakt met het verven van de containers daar waar geen beplating was aangebracht.

 

Zaterdag 14 maart

Met een klein clubje waren we aan het werk. In de kantine werd de geluidsinstallatie geplaatst zodat er muziek was tijdens onze werkzaamheden. Ook de aansluiting voor muziek tijdens het bouwen in de tent werd voorbereid. De werkzaamheden van de beplating om de kantine en de containers werden hervat, zodat aan het einde van de dag de beplating geheel was aangebracht. Er werd een extra groot raam geplaatst in de kantine zodat we straks ook vanuit de kantine de tent in kunnen kijken.

 

Zaterdag 7 maart

Vandaag is er ook weer hard gewerkt en zijn er diverse werkzaamheden verricht. We zijn in het bezit gekomen van twee wel heel stevige deuren die worden geplaatst als toegangsdeuren / vluchtdeuren in de tent. Als het seizoen ten einde is, worden deze deuren gebruikt als afsluitdeuren in de gang naar de toiletten. De damwandplaten voor de afwerking van de containers en schaftkeet waren gearriveerd en er werd direct een start gemaakt om deze te monteren. Er werd ook een start gemaakt met het schilderen van onze schaftkeet in de juiste kleuren zodat straks alles een mooi aanzicht heeft. Diverse dames zijn al bezig geweest met de eerste schoonmaak van de kantine. Het resultaat was direct zichtbaar. Ramen zijn gewassen, de vloer is gereinigd en het aanrechtblok had een metamorfose ondergaan en is weer als nieuw. De koelkast is van boven tot onder gereinigd zodat deze ook kan worden gevuld. Dames en heren hartelijk dank voor al jullie werkzaamheden.

 

Zaterdag 28 februari

De toiletruimte is geheel afgebouwd inclusief de spotjes in het plafond. Ik denk dat menige toiletruimte thuis niet de luxe uitstraling heeft zoals wij die nu hebben op onze bouwlocatie. De hendels voor het openen en sluiten van de containers zijn naar een juiste hoogte verzet zodat we niet steeds door de knieën hoeven te gaan om de containers te openen of te sluiten. Ook de afvoer van het aanrecht werd aangesloten op de riolering. 

 

Zaterdag 21 februari

Werd onze eigen stroomverdeelkast van een stroommeter voorzien. Nu kon Luc de definitieve aansluiting in de meterkast bij Kleventa, waar wij de stroom vandaan halen, aansluiten. En er was licht! Tevens werd op de waterleiding (ook bij Kleventa) een T-koppeling geplaatst zodat de waterleiding ook definitief kon worden aangesloten, en water hebben we nu dus ook.Leo en Luuk, en op sommige momenten bijgestaan door Menno en Jos, hadden de vakantieweek besteed aan de bouw van onze bouwplaats. De toiletruimte was aan het einde van de week geheel gebouwd en betegeld. Nu het plafond nog en dan kunnen de toiletpotten worden geplaatst. Ook de betegeling achter de kantine en de containers is gereed gemaakt zodat het hemelwater netjes in de sloot loopt. Klassewerk mannen!

Ook werd die zaterdag de knoop doorgehakt en werden de damwandplaten besteld die we op de containers en schaftkeet gaan aanbrengen. Hierdoor vormt alles één geheel en zorgt dit voor een rustige uitstraling van onze bouwplaats. En zo komen we onze afspraken die we met de gemeente Oost Gelre hebben gemaakt, prima na. De damwandplaten krijgen een prachtige groene kleur die weer prima aansluit bij onze tent.

Op de "to do" lijst stonden allerlei werkzaamheden die nog moesten worden gedaan. Zoals de stroomverdeelkast die nog kon worden aangesloten, keukenkastjes die nog in elkaar moesten worden gezet, de tegels bij de containers en schaftkeet konden op maat worden geslepen en worden gelegd, het dak van de container moest worden geïsoleerd en worden voorzien van verlichting, de pallets waarop alle tegels hadden gelegen konden worden opgeruimd, wat herstelwerkzaamheden aan het talud moesten nog worden verricht en er kon worden gestart met de bouw van de toiletruimte.

Hiervoor hadden we alle materialen al verzameld en de eerste aanvang van de bouw van een prachtige toiletruimte werd een feit. Omdat we alles op onze bouwplaats in "units" hebben, willen we ook de toiletruimte als unit maken. Hiervoor had Leo een hele slimme oplossing bedacht. We storten een betonvloertje en daarop bouwen we de wanden die op zich met elkaar verbonden zijn maar los staan van de rest van de "units". Mocht het in de toekomst zo zijn dat we nog een keer moeten verhuizen, dan kunnen we de complete toiletunit in één keer oppakken en verplaatsen. Op de zaterdag van de 14e februari draaide de betonmolen dan ook op volle toeren. Het beton werd gestort en aangetrild,

Ook werden afvoerpijpen onder onze kantine geplaatst omdat anders het regenwater onder de kantine zou lopen. Dit zal nu netjes via de afvoerpijpen en de bestrating achter onze kantine naar de beek worden afgevoerd.

De lichtbakken kregen een plaatsje in de containers. Nu hebben we ook hier goed zicht als het materieel en materiaal daar ligt opgeslagen. Al deze werkzaamheden vonden plaats onder een stralend zonnetje, de lente zat in de lucht en dat was te merken doordat iedereen liep te fluiten en te neuriën of had het te maken dat alles op rolletjes liep?

Groeten,

Tonny