Ondanks al het verzette werk van de afgelopen weken zijn we nog lang niet klaar en moet er nog veel gebeuren.

Voor foto's klik op deze link

Zondag 7 juni t/m zaterdag 13 juni

Nu het tentzeil is geplaatst, kunnen we aan de constructie van de luifel beginnen. De luifel is een extra aanbouw die broodnodig is, en die nu gerealiseerd kan worden omdat we meer ruimte hebben dan toen we bouwden aan de Delstraat. Straks als de luifel gerealiseerd is, hebben we alles onder één dak. We hoeven in het plakweekend dan geen extra tent(en) meer te bouwen. Onder de luifel kunnen de dahlia's worden opgeslagen in plaats van in de vrachtwagen, of extra tent(en). Een ander voordeel van deze extra ruimte is, dat tijdens het plakweekend alle "kontenknijpers" bij elkaar kunnen zitten. Maar voorlopig kan deze extra ruimte worden benut als werkplaats. Terwijl er aan de luifel werd gebouwd, waren anderen bezig met het maken van attributen die op de wagen komen. De contouren van een fiets werden steeds duidelijker. En tijdens het maken van de wielen moest toch even de hoelahoep van vroeger worden uitgevoerd. (zoals op de foto's is te zien zijn ze dat wel verleerd) Ook werd er tijd vrijgemaakt, om weer een jeugdlid de beginselen van het lassen bij te brengen. Na een paar uurtjes les, werd er al een onderdeeltje, die straks op de wagen komt in elkaar gelast door deze jeugdige lasser.

 

Zondag 31 mei t/m zaterdag 06 juni

Op dinsdag 2 juni, moest er weer flink worden geschoffeld op het land. Aan het einde van de avond, lag het land er weer redelijk netjes bij. Op vrijdagavond zijn we begonnen met de voorbereidingen, om op zaterdag de tentzeilen te kunnen plaatsen. Tussendoor werd er ook nog aan één van de voorwerpen die op de wagen komen gewerkt. Zaterdag 6 juni. Twee balken werden in het tentzeil gerold en met de schaarlift werd het zeil bovenop de tent gelegd, waarna het zeil naar beide kanten werd afgerold. Ondanks dat er niet al te veel wind stond, ving het zeil door zijn grootte oppervlakte behoorlijk wat wind waardoor het bevestigen van het zeil werd bemoeilijkt.

Nadat de zeilen waren aangebracht, werden er vier spanbanden over het zeil getrokken en bij de kolom op de grondplaat bevestigd en aangespannen. Nu zal het zeil niet zo gemakkelijk kunnen opwaaien als de wind eronder mocht slaan. (tenminste dat hopen we dan maar). Nu kunnen we beginnen met het bouwen van de constructie van de luifel, waarna we de zeilmaker kunnen laten komen die dan het zeil kan inmeten en maken. Alle materieel en materiaal werd weer netjes opgeborgen want de klok wees inmiddels over 17:00 uur aan. Groep 6-kamp was het niet ontgaan dat we de zeilen erop hadden liggen en we werden uitgenodigd om bij hun wat te komen drinken na zo'n drukke dag.

 

Zondag 24 mei t/m zaterdag 30 mei

Dinsdag 26 mei werd er onderhoud gepleegd op ons dahlialand en er werd gewerkt op onze bouwlocatie. Op beide locaties waren slechts enkele personen. (helaas, want er is nog zoveel werk te verrichten) Op vrijdag werden de voorbereidingen getroffen om de voorzijde van de tent te voorzien van een raamwerk met daarop damwandprofielen. Nu weten we vanuit het verleden, dat als wij de wagen op zondagmorgen met het corso naar buiten rijden, we de gehele voorzijde van de tent moeten verwijderen. Dus met het plaatsen van dit raamwerk met de damwandprofielen, moesten we er rekening mee houden dat deze op zondagmorgen verwijderd moet worden. Ja, en als we dat op dezelfde stabiele manier zouden bevestigen als de zijpanelen, dan zou dat nog een hele klus worden. Er moest een manier worden gevonden om dit raamwerk met de damwandprofielen eenvoudig en snel te kunnen verwijderen. Dat was eenvoudiger gezegd dan gedaan. Maar voor elk probleem is een oplossing, zo ook voor dit probleem. Een raamwerk van ongeveer 7,5 meter lang werd in elkaar gelast en voorzien van een bokwiel aan de ene zijde. Aan de andere zijde werden twee ernorme scharnieren gefabriceerd die in verbinding met de tentkolom staan. De beplating werd aangebracht en het hele gevaarte werd gemonteerd. Tijdens het testen bleek dat de gehele wand in één keer kon worden weggedraaid. Klasse mensen, een mooi stukje vakwerk.

De grondplaten van de kolommen werden nu voorzien van de definitieve verankering. Dit door 4 draadstangen in de stalconplaten te verankeren met behulp van een soort kunstbeton. Deze draadstangen gaan door de grondplaten en worden bevestigd met borgplaten en moeren. Op deze grondplaten worden de kolommen verankerd. Nu de kolommen verankerd staan, kunnen we het tentzeil aanbrengen.

 

Zondag 17 t/m zaterdag 23 mei

Nu de knollen in de grond zitten, vervalt de dinsdagavond weer als bouwavond, omdat er dan onderhoud op het land moet worden gepleegd. Op vrijdag 22 mei en zaterdag 23 mei zijn we aan de slag gegaan om de tentspanten te plaatsen. Normaal staan de spanten binnen een paar uurtjes en dan kan het tentzeil erop. Omdat we dit jaar de spanten op de stelconplaten willen verankeren d.m.v. bevestigingsplaten, moeten we de tent goed uitlijnen. Op de bevestigingsplaten worden buisjes gelast, zodat we de volgende keer de spanten, waaraan ook aan de voet aan beide zijden een buisje zit, dit als een scharnierlid in de plaat kunnen laten draaien. Deze kunnen dan worden verankerd d.m.v. "scharnierpennen". Tijdens het plaatsen van de muurplaten en de tussenrekken, kwamen we erachter dat het raamwerk tussen de spanten, met de dampwandbeplating, niet goed paste. Hoe kan dat nou? We hadden toch op de mm de lengte van een rek gemeten? De rekken hadden toch allemaal, dachten we, dezelfde lengte? Zo was het al jaren. Wat schetste onze verbazing toen we de rekken één voor één na gingen meten. Tussen het kortste rek en het langste rek zat wel 25mm. A ha daar zat dus het verschil. Dit was ons nog nooit eerder opgevallen omdat de spanten nooit verankerd zijn geweest en altijd los op de grond hebben gestaan. Er zat niets anders op, om alle 6 rekken en de muurplaten precies even lang te maken. De slijptol ging erin en het lasapparaat kwam eraan te pas. Na een uurtje of wat, hadden de rekken en de muurplaten dezelfde lengte. Hierdoor paste alles exact en stond het spant precies zoals wij dat voor ogen hadden. Nu kunnen wij de buisjes op de bevestigingsplaten lassen en staan de spanten verankerd. Dat de spanten stonden was corsogroep 6-kamp niet ontgaan. Zij kwamen met een man of 6 even langs om dit heugelijke feit met ons te aanschouwen.

 

Zaterdag 2 t/m 16 mei

De wat kleinere klussen werden afgewerkt, zoals het aansluiten van krachtstroom in de container, het verven van de binnenkant van de buitendeur van de kantine, het plaatsen van extra rekken in de container en de laatste staanders werden geverfd. Het sluitmechaniek op de containerdeur werd eens goed onder handen genomen, zodat deze nu weer makkeliijk opent en sluit. Ook zijn we begonnen met het maken van de eerste objecten die straks op de wagen komen en hiermee is de bouw van de wagen dus echt van start gegaan. We hadden een extra dag om te werken (de dag na hemelvaart) dus werd er een start gemaakt met het maken van de panelen die tussen de staanders van de tent worden geplaatst. Rekken werden in elkaar gelast en voorzien van grondverf en dekverf. Daarna kon de damwandbeplating worden aangebracht. Al met al toch weer een tijdrovende bezigheid, maar de eerste drie rekken zijn klaar, dus we kunnen de spanten gaan opzetten.

Tijdens het koffiedrinken hadden we het er al vaker over gehad, dat de huidige draairichting van de koelkastdeur niet handig was. Deze zou net andersom moeten draaien. Voor het weggaan zouden we dat nog wel even doen. Maar dat "even" viel vies tegen. Normaal gesproken wissel je de draairichting zo om, tenminste zo zijn de meeste koelkasten voorzien van een links-rechts functie zo ook de onze. Alleen er was geen draad getapt waardoor de stelpoot (tevens deurhouder) niet kon worden geplaatst. Dus de volle koelkast moest compleet op de zijkant worden geplaatst om deze stelpoot toch goed te kunnen monteren. Nadat enkele verwensingen waren uitgesproken, draaide hierna de deur, zoals wij die graag zouden willen dat deze draaide en kon de hele koelkast weer worden ingeruimd.

Groeten,

Tonny